Školní zralost je způsobilost dítěte absolvovat školní vyučování. S ohledem na vývojové normy dítě dosahuje této způsobilosti zpravidla mezi 6–7 lety, k čemuž dochází v důsledku řady důležitých vývojových změn, které v tomto vývojovém období probíhají.
Nástup do školy je přitom důležitým mezníkem. Škola ovlivní rozvoj osobnosti a prožívání dětství, což se projeví mimo jiné i na sebehodnocení dítěte. Vážné potíže hned ze začátku nástupu do školy muže srážet sebedůvěru dítěte a důvěru v to, že bude školu schopno zvládnout. Zároveň také mohou snižovat motivaci dítěte osvědčit svoji výkonnost v porovnání s ostatními. Správné načasování je proto důležité.
Diagnostika školní připravenosti probíhá formou jedné návštěvy:
- Anamnestický rozhovor
- Psychologická diagnostika (zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace, základní matematické představy, grafomotorika, schopnost se soustředit, pracovně-volní návyky).
- Zpětná vazba, doporučení pro nácvik nezralých oblastí.